Sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma

PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palveluntuottaja:

Nimi:Siivousidea
Y-tunnus: 3327409-1
Katuosoite: Hillervontie 6 E 89
Postinumero: 28370
Postitoimipaikka: Pori


Hyvinvointialue: Satakunnan hyvinvointialue
Kunnan nimi: Pori, Ulvila, Merikarvia
Kuntayhtymän nimi: Porin perusturva


Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan:

Siivousidea tarjoaa Porissa, Ulvilassa sekä lähialueilla seuraavia palveluita: Kotisiivous ja muut siivouspalvelut, kuten ikkunanpesu ja muuttosiivoukset. Lisäksi tarjontaan kuuluu kaupassa asioinnit sekä pihatyöt, kuten haravointi.
Arvonlisäverottomia kotipalvelun tukipalveluita tarjotaan Porissa, Ulvilassa ja Merikarvialla. Tukipalveluita tarjotaan vanhuksille, lapsiperheille ja vammaisille henkilöille sekä muille henkilöille, joiden toimintakyky on rajoittunut esim. sairauden takia.


Toiminnasta vastaavan henkilön nimi: Elina Eskeli
Puhelin: 044-3442334 Sähköposti: elina(at)siivousidea.fi
Alihankintaa ei ole käytössä.
Yksityisten palveluntuottajan lupatiedot
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Ilmoituksen ajankohta: 20.12.2022
Palveluala, joka on rekisteröity: Siivouspalvelut, asiointipalvelut sekä pihatyöt

OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvontasuunnitelman laatii Siivousidean yrittäjä Elina Eskeli (Hillervontie 6 E 89, 28370 Pori). Omavalvontasuunnitelman suunnittelusta ja seurannasta vastaa Siivousidean yrittäjä Elina Eskeli. Suunnitelmaa seurataan säännöllisesti ja päivitetään aina kun toi-minnassa tapahtuu olennaisia muutoksia. Siivousidean omavalvontasuunnitelma on nähtävillä sähköisesti yrityksen verkkosivuilla osoitteessa siivousidea.fi

TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Toiminta-ajatus

Siivousidean toiminta-ajatuksena on tarjota laadukasta ja yksilöllistä koti- ja yrityssiivousta Porissa ja sen lähialueilla. Kotipalvelun tukipalveluita tarjotaan Porissa, Ulvilassa ja Merikarvialla. Tukipalveluita tarjotaan vanhuksille, lapsiperheille ja vammaisille hen-kilöille sekä muille henkilöille, joiden toimintakyky on rajoittunut esim. sairauden takia.

Arvot
Siivousidean arvot: asiakaslähtöisyys, asiakastyytyväisyys, tulevien työntekijöiden työhyvinvointi, ympäristön huomioiminen

Toimintaperiaatteet
Siivouspalveluita tarjotaan arvonlisäverottomina tukipalveluina vanhuksille, lapsiperheille, vammaisille henkilöille sekä henkilöille, joilla toimintakyky on alentunut esimerkiksi sairauden takia. Lisäksi tarjotaan pihatöitä sekä asiointiapua kaupassa käyntiin (asiakas ei mukana).
Asiakkaan kanssa laaditaan kirjallisesti henkilökohtainen palvelusopimus, jossa yhdessä asiakkaan kanssa sovitaan suoritettavat tehtävät, sovittu aika sekä hinta. Sopimukseen kirjataan lisäksi asiakkaan erityiset toiveet siivouspalvelun suorittamiseksi. Sopimuksia laaditaan aina kaksi saman sisältöistä kappaletta ja niitä päivitetään aina tarvittaessa. Lisäksi tukipalveluita myytäessä laaditaan asiakkaan kanssa kirjallinen palvelusuunnitelma. Asiakassuhteissa noudatetaan vaitiolovelvollisuutta. Asiakasta, hänen elämäntilannettaan ja kotiaan kunnioitetaan.

OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

RISKIENHALLINTA

Siivousidealla ei työskentele tällä hetkellä yrittäjän lisäksi muita henkilöitä. Asiakastyöhön liittyvät riskit pyritään tunnistamaan ja ennakoimaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin pystytään tekemään tarvittavat korjaustoimenpiteet ennaltaehkäisevästi. Mahdolliset läheltä piti – ja vaaratilanteet käydään läpi itse ja mietitään, miten tällaisissa tilanteissa tulisi toimia ja kuinka niitä voisi ehkäistä syntymästä.
Siivousidea on laatinut yleisen kotityön siivoussuunnitelman, missä kerrotaan, miten tilo-ja, laitteita ja työvälineitä pidetään puhtaina, millaisia puhdistusvälineitä- ja tarvikkeita käytetään, kuinka usein puhdistusta tehdään. Suunnitelmassa luetellaan yleisempiä käytössä olevia siivousaineita, niiden riskitekijät ja riskien ennaltaehkäisy. Siivoussuunnitelma tarkentuu palvelussuunnitelmaa laadittaessa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Tapaturmien ja vahinkojen ehkäisemiseksi käytetään asianmukaista vaatetusta ja tarvittaessa muuta suojavarustusta, kuten suojalaseja. Siivouksessa pyritään olemaan huolellinen ja asiakkaan omaisuutta pyritään suojelemaan mahdollisilta vahingoilta. Esimerkiksi herkästi rikkoontuvat ja kaatuilevat esineet, kuten kukkavaasit pöydiltä siirretään turvallisempaan paikkaan muun muassa imuroinnin ajaksi. Omaisuudelle tapahtuvien vahinkojen varalle on otettu vastuuvakuutus. Vastuuvakuutus korvaa myös mahdollisia asiak-kaalle tapahtuvia henkilövahinkoja. Haittatapahtumista keskustellaan asiakkaan ja tarvittaessa asiakkaan omaisen kanssa. Asiakasta tai hänen omaistaan opastetaan korvausten hakemisessa, mikäli on aiheutunut vakava haittatapahtuma, josta on seurannut rahallista korvattavaa.
Vaikka asiakastyö pyritään suorittamaan reippaasti, niin työtehtäviä ei suoriteta kiireellä, joka altistaisi erilaisten vahinkojen sattumisen itselle tai asiakkaalle. Työn aikana varmistetaan, että työvälineet ovat ehjiä ja puhtaita. Asiakaskohteessa huolehditaan, ettei työvälineistä aiheudu kompastumisvaaraa. Esimerkiksi kulkuväylille ei jätetä imuria tai sen johtoa lojumaan. Tarvittaessa asiakasta muistutetaan varovaisesta liikkumisesta esimerkiksi imurin johdon ylitse. Asiakassuhteessa ylläpidetään avointa ilmapiiriä, jolloin asiakas tai hänen lähiomaisensa uskaltavat tuoda siivouksen laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä havaintoja esille.

ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Asiakassuhteessa toimitaan asiakkaan yksityisyyttä ja itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Työssä kunnioitetaan asiakkaan kotia ja hänen oikeuttaan päättää omista asioistaan. Asiakas ja hänen omaisensa voivat esittää työhön liittyen palautetta ja se otetaan jatkossa huomioon työn suorittamisessa.
Siivoustarpeiden kartoittaminen suoritetaan ilmaisella kartoituskäynnillä asiakkaan luona, jolloin määritetään asiakkaan palveluntarve yhdessä asiakkaan kanssa ja tarvittaessa tähän osallistuu myös asiakkaan läheinen tai laillinen edustaja. Palvelutarpeen arviointi perustuu asiakkaan omaan näkemykseen avun tarpeesta ja sen laajuudesta. Kartoitus-käynnin sopiminen ei vielä johda siivouksen tilaukseen. Tilaus siivouksesta syntyy vasta sopimuksen allekirjoituksella.
Tukipalveluita myytäessä asiakkaan kanssa laaditaan aina kirjallinen palvelusuunnitelma sekä palvelusopimus. Palvelusuunnitelma ja -sopimus laaditaan yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa myös asiakkaan omainen osallistuu sen tekemiseen. Palvelusuunnitelman toteutumista seurataan. Palvelusopimuksen liitteenä on lista sovituista työtehtävistä ja kuinka usein ne toteutetaan. Työn suorittamisen lopuksi tarkastetaan, että siivous on suoritettu sopimuksen liitteenä olevan listan mukaisesti.
Mikäli kuluttajalla on palvelusta huomauttamista, tulee ensin ottaa yhteyttä palvelun-tuottajaan ja antaa palveluntuottajalle tilaisuus korjata asia, johon asiakas ei ole tyytyväinen. Riitatapauksissa asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä oman kuntansa sosiaali-asiamieheen / kuluttajaneuvojaan, jonka jälkeen pyritään saamaan ratkaisu riita-asiaan neuvottelemalla asiakkaan tai hänen omaistensa kanssa.
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot: Jari Mäkinen, jari.makinen@sata.fi, puh. 044 707 9132
Kuluttajaneuvonta: puh. 029 505 3050

Asiakasta kohdellaan aina asiallisesti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Asiakkaan omia päätöksiä kunnioitetaan ja työ suoritetaan asiakkaan ehdoilla. Työssä noudatetaan vaitiolovelvollisuutta ja asiakkaan itsemääräämisoikeuksia ja yksityisyyttä kunnioitetaan. Asiakastyössä käytetään oikeutta ja velvollisuutta ilmoittaa viranomaisille, mikäli asiak-kaan tilanne näyttää vaarantavan hänen itsensä tai jonkin muun henkilön henkeä tai terveyttä.

PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

Asiakkaiden palvelusopimukseen ja -suunnitelmaan kirjataan yhdessä sovitut asiat ja niitä päivitetään tarpeen mukaan. Asiakaskohteessa tautien leviämistä pyritään estämään huolehtimalla käsien pesuista sekä käyttämällä tarvittaessa kertakäyttöisiä suojavarusteita. Asiakaskohteeseen mennään vain terveenä ja sairaustapauksissa käynti siirretään toiseen ajankohtaan. Siivousaineiden ja -välineiden käytössä noudatetaan käyttöohjeita.

ASIAKASTURVALLISUUS

Siivoustyössä käytetään pääasiassa Siivousidean omia työvälineitä ja siivoustarvikkeita. Asiakkaan toiveesta voidaan myös käyttää asiakkaan omia siivousvälineitä ja –tarvikkeita siivoustyön suorittamiseksi. Asiakaskohteessa pyritään aina käyttämään asiakkaan omaa imuria. Wc:n siivouksessa noudatetaan aseptista siivousjärjestystä. Wc-istuimen puhdistamisessa käytetään aina kertakäyttöisiä kumihanskoja ja wc-istuimen puhdistamiseen käytetyt liinat heitetään puhdistamisen jälkeen roskiin. Siivouksessa käytetään useampaa liinaa ja erityisesti saniteettitiloissa käytetyt liinat laitetaan heti pesupussiin eikä niitä käytetä esimerkiksi pölyjen tai keittiön siivouksessa enää. Siivouksessa käytetyt liinat pestään vähintään 60 asteessa. Siivouksen jälkeen huolehditaan, että tavarat ja huonekalut on siirretty takaisin tutuille paikoillensa. Asiakkaan avaimista huolehditaan asianmukaisella tavalla. Asiakastyössä noudatetaan viranomaisten määräyksiä ja suosituksia kaikissa turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Siivousidealla ei vielä työskentele muita henkilöitä kuin yrittäjä eikä alihankintaa käytetä. Yrittäjä on saanut tarvittavaa osaamista työn suorittamiseen oikealla ja turvallisella tavalla aiemmissa työsuhteissa tapahtuvien perehdytysten kautta sekä useamman vuoden työkokemuksen perusteella. Yrittäjällä on tarkoituksena suorittaa siivousalan koulutus myöhemmin yrittäjyyden ohella.

ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Asiakastiedot (palvelusuunnitelmat ja palvelusopimukset) säilytetään lukollisessa kaapis-sa Elina Eskelin hallinnoimassa paikassa. Laskutusta varten on sähköinen asiakasrekisteri ja sinne pääsy on suojattu salasanalla. Yrityksessä noudatetaan vaitiolo- ja salassapito-velvollisuutta. Henkilötietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tietosuojaseloste on julkisesti nähtävillä nettisivuilla osoitteessa: siivousidea.fi
Tietosuojavastaava: Elina Eskeli, 044-3442334, elina(at)siivousidea.fi

KEHITTÄMISSUUNNITELMAT 2023-2024

Siivousidea on perustettu tammikuussa 2023 ja on yrityksenä vielä alkutaipaleella. Toimintaa pyritään kokoajan kehittämään eri tavoilla ja asiakassuhteet pyritään hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkailta otetaan vastaan mahdollisia kehittämisideoita toiminnan parantamiseksi. Läheltä piti- ja vaaratilanteiden sattuessa mietitään, miten tilanne olisi jatkossa vältettävissä, ja tehdään mahdollisia tarvittavia toimenpiteitä niiden välttämiseksi. Riskit oman sekä asiakkaan terveyden ja omaisuuden suhteen pyritään minimoimaan ennakoinnilla ja sen vuoksi esimerkiksi käytetään tarvittavaa suojava-rustusta itsellä ja pidetään kulkulinjat vapaina.
Yrittäjällä itsellään ei ole koulutusta siivousalalta, vaan osaaminen perustuu työkokemuksen kautta hankittuun tietoon sekä itseopiskeluun. Yrittäjä harkitsee oppisopimus-koulutuksen aloittamista yrittäjyyden ohella sekä jatkaa netistä ja kirjoista löytyvän tiedon itseopiskelua työn suorittamiseksi parhaalla mahdollisella tavalla nykyaikaisia siivousmenetelmiä hyödyntäen.

OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman toteutumista seurataan ja päivitetään aina tarvittaessa, kuitenkin kerran vuodessa. Omavalvontasuunnitelma löytyy Siivousidean nettisivuilta ja sen lisäksi tulostettuna versiona yrittäjän kotoa. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa Siivousidean yrittäjä Elina Eskeli.

Paikka ja päiväys: Pori 24.4.2023